Bedrijfsloket- en regelingen
Accountmanagement Bedrijven
In het economisch beleidsplan zal een verdere visie op en duiding worden gegeven aan accountmanagement voor onze ondernemers. Post corona worden zaken als de bedrijfsbezoeken in het kader van Open for Business en de jaarlijkse netwerkbijeenkomst voor onze ondernemers weer opgestart.
Starterscentrum
Onze deelname in de vorm van een jaarlijkse bijdrage aan het Starterscentrum Limburg wordt in 2021 voortgezet.
Grensinfopunt
Het Grensinfopunt (GIP) is het centraal informatiepunt voor iedereen die grensoverschrijdend actief is, was of wordt. Specialisten op gebied van onder andere fiscaliteit en sociale zekerheid helpen te komen tot een goede afweging bij de keuze om te werken over de grens. Zij ondersteunen ook werkgevers met kennis van het grensoverschrijdend werken. De dienst draagt hiermee bij aan het versterken van het woon- en werkklimaat van Zuid-Limburg, het mee oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt voor het bedrijfsleven en het bieden van kansen op werk voor alle inwoners van Zuid-Limburg. Door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Provincie Limburg structureel financieel te binden aan het grensinfopunt kan de gemeentelijke bijdrage gelijk blijven ondanks de stijging van kosten. De samenwerking is in 2019 voor de duur van 3 jaar aangegaan. In 2022 wordt na een evaluatie deze vorm van samenwerking heroverwogen.
Intaketafels
De intaketafels waar onder andere vraagstukken over en aanvragen voor omgevingsvergunningen van ondernemers worden behandeld, worden in 2022 verder doorgezet en doorontwikkeld. De intaketafel wordt bemenst door een multidisciplinair team en heeft mede tot doel om sneller en efficiënter tot afhandeling van aanvragen van ondernemers te komen. In de intaketafel wordt een initiatief integraal gewogen en de haalbaarheid van een ontwikkeling bepaald.