Verbonden partijen publiekrechtelijk
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van alle gemeenten in Zuid-Limburg
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Betreft de uitvoering van de aan Veiligheidsregio opgedragen taken, die zich met name richten op de brandweerzorg en de crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Veiligheid
6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 8.448.000
31-12-2021 € 8.861.000
31-12-2022 € 8.130.000Vreemd vermogen
31-12-2020 € 44.856.000
31-12-2021 € 38.905.000
31-12-2022 € 35.180.00010. Gemeentelijke bijdrage
2020: € 1.403.000
2021: € 1.486.000
2022: € 1.518.00011. Financieel resultaat
2020: € 87.254
2021: nihil
2022: nihil12. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemene reserve.
13. Ontwikkelingen
- Organisatieontwikkeling
- Covid-19
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij GR Participatiebedrijf Vidar
1. Naam
GR Participatiebedrijf Vidar
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente Sittard-Geleen, Beek en Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille) . In de G.R. Participatiebedrijf Wsw is het formele werkgeverschap van de Wsw-ers belegd.
8. Financieel belang
De G.R. Participatiebedrijf Wsw heeft de uitvoering van de Wsw en de werkgeverstaken belegd bij de
centrumgemeente Sittard-Geleen. De centrumgemeente heeft de uitvoering van de Wsw-taken en de
werkgeverstaken opgedragen aan Vixia B.V. Verder vinden er binnen de G.R. Participatiebedrijf Wsw
geen activiteiten plaats. Binnen het overzicht van baten en lasten, worden de verantwoorde loonkosten
gedekt door de Rijksbijdrage en een aanvullende gemeentelijke bijdrage in het subsidietekort en overige
lasten.9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 0
31-12-2021 € 0
31-12-2022 € 0Vreemd vermogen
31-12-2020 € 1.930.035
31-12-2021 € 100.000
31-12-2022 € 100.00010. Gemeentelijke bijdrage
2020: € 909.123
2021: € 730.240
2022: € 721.81611. Financieel resultaat
2020: € 0
2021: € 0
2022: € 012. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage. De meest recente begrotingen zijn in de gemeenteraad van gemeente Stein in mei 2021 vastgesteld.
13. Ontwikkelingen
- Er is een daling te zien van het aantal FTE Wsw-ers. Dit leidt tot lagere (loon)kosten, maar ook tot een lagere toegevoegde waarde van de doelgroep. Door het lagere aantal FTE Wsw-ers is de Rijksbijdrage aan gemeenten eveneens lager.
- Landelijk is een onderhandelingsakkoord CAO Wsw 2021 -2025 bereikt. Belangrijke ontwikkelingen zijn 1) Uitbreiding van de Seniorenregeling en 2) Invoering van een Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). De uitbreiding van de Seniorenregeling voorziet onder bepaalde voorwaarden in het uitbreiden van verkorting van de arbeidsduur van 20% naar 40% (concreet; van 1 naar 2 dagen) vanaf de 64 jarige leeftijd.
De invoering van de RVU biedt voor werknemers onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om twee jaar eerder dan de geldende pensioengerechtigde leeftijd te stoppen met werken. - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Heerlen en Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Zorg dragen voor publieke gezondheid, toezicht op de kwaliteit Wmo, Veilig Thuis, ambulancezorg, GHOR, vangnetfunctie en crisiszorg verslaafden, dak- en thuislozen, sociaal medische advisering.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
De 18 Zuid-Limburgse gemeenten
7. Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de GGD Zuid-Limburg bestaat uit 1 bestuurslid per deelnemende gemeente en 1 plaatsvervangend lid. Als lid van het Algemeen Bestuur kunnen slechts worden aangewezen leden van het college van de gemeenten. Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit bestuurders van 7 gemeenten, waaronder Stein. Besluitvorming vindt plaats via gewogen stemmen, gerelateerd aan het inwonersaantal.
8. Financieel belang
Subsidie/inkooprelatie/verliesbijdrage naar rato inwonertal.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 2.329.577
31-12-2021 € 1.547.769
31-12-2022 € 1.547.769Vreemd vermogen
31-12-2020 € 49.184.747
31-12-2021 € 29.222.231
31-12-2022 € 29.222.23110. Gemeentelijke bijdrage
2020 € 876.417 (excl. bijdrage Veilig Thuis)
2021 € 893.945 (excl. bijdrage Veilig Thuis)
2022 € 1.005.889 (excl. bijdrage Veilig Thuis)11. Financieel resultaat
2020 € 865.768
2021 nihil
2022 nihil12. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonertal.
13. Ontwikkelingen
-Weerstandsvermogen
-Trendbreuk
-Doorontwikkeling JGZ
-Covid-19 - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorgdragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Sociaal Domein
6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal, Weert.
7. Bestuurlijk belang
Kwalitatief goed en betrouwbaar vervoer op maat tegen reële kosten.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijke bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten (het reisvolume/daadwerkelijk gebruik).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 4.071.959
31-12-2021 € 588.064
31-12-2022 € 581.939Vreemd vermogen
31-12-2020 € 4.516.798
31-12-2021 € 3.642.796
31-12-2022 € 3.615.55310. Gemeentelijke bijdrage
2020 € 327.392
2021 € 342.180
2022 € 375.84611. Financieel resultaat
2020 € 3.348.245
2021 nihil
2022 nihil12. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage. Dit risico is op basis van de Omnibuzz begroting voor 2022 niet reëel.
13. Ontwikkelingen
- De Coronacrisis heeft effect op het gebruik van Omnibuzz vervoer door de doelgroep. Het is onbekend of deze ontwikkeling zich meerjarig doorzet.
- De eigen bijdrage wordt per 1 januari 2022 in de gemeente Stein met € 0,12 verhoogd. Het effect hiervan op het gebruik van Omnibuzz vervoer door onze doelgroep is onbekend.
- Door de vergrijzing is de verwachting dat steeds meer inwoners gebruik gaan maken van het Omnibuzz vervoer. In 2022 wordt geen substantiële stijging van de instroom verwacht. - Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD ZL is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 17 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD ZL is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZO-taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Volksgezondheid en milieu
6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de RUD ZL.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de RUD ZL. De portefeuillehouder fysiek domein is voorzitter van het AB van de RUD ZL.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer en het ingebrachte takenpakket per deelnemer.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 1.132.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnbVreemd vermogen
31-12-2020 € 2.332.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnb10. Gemeentelijke bijdrage
2020 € 470.000
2021 € 526.739
2022 € 547.30011. Financieel resultaat
2020 € 367.000
2021 nihil
2022 nihil12. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de RUD ZL door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD ZL als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
13. Ontwikkelingen
nvt
- Verbonden partijen publiekrechtelijk Verbonden partij BsGW
1. Naam
BelastingSamenwerking Gemeenten en Waterschappen
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling.
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 29 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen, de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.BsGW beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
29 van de 31 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg werken samen in BsGW. De deelnemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. Ook het Waterschap Limburg neemt deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen van het waterschap en de gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De begrote bijdrage van Stein in 2022 aan de BsGW bedraagt9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € -889.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnbVreemd vermogen
31-12-2020 € 9.101.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnb10. Gemeentelijke bijdrage
2020 € 368.000
2021 € 358.000
2022 € 397.00011. Financieel resultaat
2020 € -2.092.000
2021 € nihil
2022 € nihil12. Risico’s
In de GR ligt vast dat de eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
13. Ontwikkelingen
Ontwikkeling van de proceskosten
Harmonisatie heffingsgrondslagen deelnemende gemeenten
Verbonden partijen privaatrechtelijk
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
programma Bestuur en ondersteuning
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van de aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 5.097.000.000
31-12-2021 nnb
31-12-2022 nnbVreemd vermogen
31-12-2020 € 155.262.000.000
31-12-2021 nnb
31-12-2022 nnb10. Financieel resultaat
2020 € 221.000.000
2021 € 187.000.000 (volgens halfjaarbericht)
2022 nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
nvt
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Het distribueren en het transporteren van energie zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water, en het in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma bestuur en ondersteuning.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten,
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de Vegal. De gemeente Stein heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 4.116.000.000
31-12-2021 € 4.141.000.000 (1e halfjaarbericht)
31-12-2022 nnbVreemd vermogen
31-12-2020 € 4.635.000.000
31-12-2021 € 5.098.000.000 (1e halfjaarbericht)
31-12-2022 nnb10. Financieel resultaat
2020 € 108.000.000
2021 € 100.000.000 (1e halfjaar bericht)
2022 nnb11. Risico’s
Bij negatieve economische ontwikkelingen zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
De komende tijd zal volop doorgepakt worden om de capaciteit in de netten te vergroten en klanten aan te sluiten.
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij Steinerbos
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma openbaar groen, cultuur en recreati.
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 8.372
Vreemd vermogen
31-12-2020 € 1.039.306
10. Gemeentelijke bijdrage exploitatie
2020 € 383.548
2021 € 761.365 (waarvan 370.373 ikv corona)
2022 € 399.01411. Financieel resultaat
2020 € € 90.465 -/-
12. Risico’s
Steinerbos BV is in 2020 en 2021 hard getroffen door de gevolgen van de corona pandemie. De gemeente Stein heeft als enig aandeelhouder een eenmalige extra bijdrage verstrekt aan Steinerbos BV om de crisis door te komen en te kunnen blijven voldoen aan de betalingsverplichtingen.
13. Ontwikkelingen
- Verbonden partijen privaatrechtelijk Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren afvalinzameling en aanverwante reinigingstaken van de aangesloten gemeenten
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma volkshuisvesting en milieu
6. Deelnemende partijen
De gemeenten Sittard, Sittard-Geleen, Beek en Beekdaelen (vml. Schinnen)
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2020 € 5.910.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnbVreemd vermogen
31-12-2020 € 3.411.000
31-12-2021 € nnb
31-12-2022 € nnb11. Financieel resultaat
2020 € 516.000
2021 € nnb
2022 € nnb12. Risico’s
Bij beëindigen contract worden desintegratiekosten in rekening gebracht.
13. Ontwikkelingen
In de loop van 2022 worden enkele wijzigingen conform het nieuwe Regionaal Beleidskader van Afval naar Grondstof 2021-2025 en het bijbehorende Uitvoeringsplan Grondstoffeninzameling 2022-2025 doorgevoerd in de dienstverlening van RWM richting onze inwoners.
In 2022 wordt de toekomstvisie van RWM afgerond. Op basis van de resultaten wordt bepaald welke toekomstrichting wordt gekozen en worden de noodzakelijke wijzigingen in de contacten doorgevoerd.