Verkeer, wegen en water
Wegvoorzieningen
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt en bepaald welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. Voor 2022 zijn dit:
- Kruising Beekstraat - Bergstraat - aanpak straatwerk;
- Onderzoek alternatieve fietsroutes wielrenners;
- Bergstraat - Kampstraat - aanpak kruising en verkeersremmer;
- Obbichterstraat - asfalteren drempels;
- Fietsvoorzieningen bij voorzieningen en bushaltes realiseren/verbeteren;
- Fietsvoorzieningen bij voorzieningen (supermarkten) verbeteren
Nieuwe projecten worden in de begroting 2023 opgenomen.
Wensauto
De wensauto opereert in Berg aan de Maas en Meers. In de opstartfase heeft de gemeente de wensauto een aantal jaren gesubsidieerd met als voorwaarde dat de subsidiebehoefte uiteindelijk in 2021 naar € 0 wordt afgebouwd. Bij de evaluatie in 2020 is gebleken dat de subsidie van de provincie onvoldoende is; de wensautoprojecten zijn niet levensvatbaar zonder aanvullende subsidie van de gemeente. Na evaluatie door de provincie bindt besluitvorming plaats over eventuele nieuwe subsidievoorwaarden. Indien de subsidie van de provincie niet wordt verhoogd, leidt dit mogelijk tot beëindiging van deze vorm van dienstverlening. Recentelijk is bij de provincie geïnformeerd naar de stand van zaken van het besluitvormingsproces van de toekomstige subsidiëring. Gebleken is dat het proces nog enkele maanden in beslag neemt. In afwachting van nieuwe besluitvorming wordt de exploitatie van de wensauto in 2022 onverminderd voortgezet.
Aanpak rotondes BPS
In 2022 wordt gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'.
Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. Samen met de provincie wordt onderzocht of deze projecten samengevoegd kunnen worden tot één project in het kader van de versnellingsagenda. Hierdoor is co-financiering van de provincie mogelijk. De provincie heeft inmiddels € 2 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins grondgebied. Met het oog op het geraamd tekort van het totaal van deze projecten is aan de provincie een bijdrage gevraagd. Ten tijde van het opstellen van deze begroting is echter nog geen sprake van formele besluitvorming hierover.
Eind 2021 is gestart met een eerste verkenning van de projectscope, dit middels het opstellen van een voorlopige schets en een ruwe raming uitgesplitst per projectonderdeel. Begin 2022 wordt de Raad middels een raadsvoorstel geïnformeerd over de totale projectscope, de integraliteit en de financiële consequenties/voordelen en wordt aan hen een voorstel terzake voorgelegd.
Stedelijk waterbeheer
In 2022 wordt invulling gegeven aan het duurzaam omgaan met water door het renoveren van bestaande riolering en het afkoppelen van hemelwater. Ook bij overige grootschalige reconstructies of ruimtelijke projecten wordt hier op ingezet. We handelen binnen onze projecten klimaat adaptief. Dat wil zeggen dat we bij aanpassingen van bestaand gebied en nieuwbouw rekening houden met hevige neerslag, droogte, hitte en overstromingen. Het functioneren van de voorzieningen wordt geborgd door het uitvoeren van de onderhoudsprogramma's.
Station Beek-Elsloo
Naar verwachting wordt in het 3e kwartaal van 2022 een realisatie overeenkomst getekend voor de uitvoering van het project Station Beek-Elsloo. Daarbij wordt uw raad gevraagd het benodigde investeringsbudget beschikbaar te stellen. De daadwerkelijke realisatie van de plannen is voorzien vanaf eind 2023, startend met het verleggen van kabels en leidingen. Vervolgens wordt gestart met de aanleg aan de zijde van onze gemeente en daarna aan de zijde van gemeente Beek.
Rotonde visie 'in het hart van de Maasvallei '
Met de rotonde visie beogen we een herkenbare uitstraling te geven aan alle rotondes en zijn directe omgeving die de samenhang met de omliggende groenstructuur en het landschap versterkt. Om de visie zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen en de rotonde met zijn omgeving vloeiend in elkaar te laten overlopen is het streven de rotonde en directe omgeving zoveel mogelijk vrij te houden van obstakels, elementen en reclame om op die manier een rustig beeld te creëren. Ook wordt met het vergroenen, opknappen en verfraaien van de belangrijke entrees (met daarbij de “entree-rotondes”) het toeristisch profiel van onze gemeente versterkt. De visie moet worden gehanteerd als leidraad bij de aanleg van nieuwe rotondes en bij de herinrichting van bestaande rotondes. In totaal betreft het de inrichting van 15 rotondes.