Openbare orde en veiligheid
Integrale veiligheid
De doorontwikkeling van data openbare orde en veiligheid zal worden voorgezet en er zal integrale verbinding worden gezocht met steeds meer beleidsterreinen. De eerste uitkomsten van data-analyses worden gebruikt om het huidige beleid te monitoren en nieuwe beleidskeuzes te onderbouwen. De nieuwe Kadernota Veiligheid Westelijke Mijnstreek 2023-2026, waarvoor in 2022 wordt gestart met de voorbereidende werkzaamheden is hier een voorbeeld van.
In 2022 zal duidelijk worden welke gevolgen het vervolgtraject werklastonderzoek politie-eenheid Limburg heeft. Vast staat dat, los van de uitkomsten, capaciteit voor dit onderwerp gevraagd zal worden.
Ondermijning
In 2022 blijven we ons richten op de aanpak van ondermijning. We pakken onze positie en zien meerwaarde in de integrale aanpak met ketenpartners; zoals onder andere het RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum), de politie, de belastingdienst en het openbaar ministerie. Onze informatiepositie op het gebied van ondermijning wordt versterkt door het feit dat we aangesloten zijn op Meld Misdaad Anoniem. Hierdoor kunnen signalen vanaf het begin gemonitord en daar
waar mogelijk en noodzakelijk aangepakt worden.
Het doel van de aanpak van ondermijning is om het vestigingsklimaat voor criminelen en criminele netwerken zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. De focus ligt daarbij onder andere op het uitvoeren van een maatwerk-aanpak die voortkomt uit onze informatiepositie (een eenpersoons-/netwerkgerichte aanpak van casuïstiek), het uitvoeren van integrale controles met partners, het uitvoeren van het Damoclesbeleid en de uitvoering van het project “Spookbedrijven Westelijke Mijnstreek”. Binnen dat laatstgenoemde project worden spookbedrijven in kaart gebracht en, daar waar mogelijk, integraal aangepakt. Tevens wordt bewustzijn gecreëerd ten aanzien van het onderwerp “ondermijning/spookbedrijven” bij bonafide ondernemers door middel van het geven van voorlichting op dit gebied. Ook wordt met de uitvoering van het geactualiseerde Bibob-beleid uitvoering gegeven aan het opwerpen van barrières om onder andere misbruik van vergunningen tegen te gaan.
Tot slot blijven we doorgaan met het vergroten van het bewustzijn op het gebied ondermijning binnen de interne organisatie door middel van het geven van voorlichting en training op dit gebied. Ook hierbij worden we ondersteund door het RIEC.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling is in de Westelijke Mijnstreek in 2019 als een drie-jarige pilot gestart. De pilotperiode is afgesloten met een evaluatie. Buurtbemiddeling is - met ingang van
september 2021 - een reguliere voorziening. Buurtbemiddeling WM is een samenwerkingsverband van de gemeenten WM, Basisteam WM (politie), en de woningcorporaties Zo Wonen, Woonpunt, Wonen Limburg en Zaam Wonen. De uitvoerende partij Partners in Welzijn levert de professioneel coördinator.
Buurtbemiddeling raakt steeds meer bekend bij partners en inwoners wat blijkt uit het aantal meldingen. Er is duidelijk behoefte aan Buurtbemiddeling en gesteld kan worden dat het tot op heden succesvol is. Buurtbemiddeling is een voorbeeld van burgerparticipatie welke mogelijkheden aanreikt om verantwoordelijkheden te nemen bij conflicten. Verder zijn het ook inwoners die zich geheel vrijwillig inzetten om bemiddelingen uit te voeren. Daarmee is Buurtbemiddeling voor en door bewoners. Buurtbemiddeling vermindert woonoverlast en voorkomt escalatie in de buurt door horizontale conflicten tussen buren in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en zo efficiënt mogelijk aan te pakken, waardoor ze in de kiem worden gesmoord. Beoogde resultaten zijn een meer leefbare woonomgeving, sterkere gemeenschapszin en grotere zelfredzaamheid van inwoners.
Buurtbemiddeling draagt door haar werkwijze bij aan een prettig en veilig woonklimaat voor inwoners. Het zorgt tevens voor vermindering van werklast en kosten van gemeente(n), politie en woningcorporaties als gevolg van woonoverlast en daaraan gerelateerde conflicten.
Door middel van een jaarevaluatie met daarin het aantal meldingen en resultaten wordt verantwoording afgelegd betreffende de inzet van Buurtbemiddeling.
BOA's
In 2020 en 2021 zijn de boa’s ingezet voor zowel reguliere taken binnen het openbaar domein als ten behoeve van toezicht en handhaving op de naleving van corona-maatregelen. Aangezien de noodzaak en omvang van inzet als gevolg van het coronavirus vooraf niet te voorzien is, wordt daar in onderhavige begroting geen rekening mee gehouden. Er wordt vooralsnog uitgegaan van de reguliere taken (onder andere hondenpoep, parkeren, afval, evenementen en meldingen van inwoners). Mede door de vaststelling van het nieuwe VTH-beleid (voorzien in het 1e kwartaal 2022) zullen in de loop van 2022 nieuwe kaders worden gesteld op basis waarvan de taken van de boa’s worden geprioriteerd. Dit laat onverlet dat het nu reeds noodzakelijk is gebleken om het structurele budget over 2022 bij te stellen. Dit is het directe gevolg van de vereiste wijze van inzet van de boa’s. Uit het oogpunt van veiligheid van de medewerkers worden steeds 2 boa’s gelijktijdig ingezet bij bepaalde diensten. Ook vinden meer diensten plaats in de avonduren en het weekend. Daardoor liggen de structurele kosten circa € 25.000 hoger.
Samenwerking boa/politie/wijkagent
De onderlinge lijnen tussen boa’s en wijkagenten zijn kort. Afhankelijk van de aard en ernst van zich voordoende zaken in onze gemeente, informeren zij elkaar en/of werken zij samen.
Via de portofoon kan de boa assistentie vragen aan de politie Basisteam WM en bij onveilige of gevaarlijke situaties kan de boa de alarmknop van de porto gebruiken waarna politie acuut ter plaatse komt. De politie Basisteam WM heeft in samenwerking met de gemeenten WM en het OM een handhavingsarrangement politie/boa ontwikkeld. Dit bevat afspraken tussen gemeenten WM en politie Basisteam WM in zijn algemeenheid en buitengewoon opsporingsambtenaren in het bijzonder, binnen de afzonderlijke gemeentegrenzen. Hierin wordt richting gegeven aan de gedeelde verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid en leefbaarheid, onverminderd de eigen bevoegdheden van de gemeenten en de politie.
Cameratoezicht
Ondernemers en burgers beschermen zichzelf en hun eigendom steeds vaker met camera's. Ook de gemeente Stein zet reeds (publiek) cameratoezicht in om de openbare orde en veiligheid te monitoren. Om de burgers te beschermen, geldt dat er een helder omschreven en concreet gesteld doel moet zijn om cameratoezicht in te zetten. In artikel 151c van de Gemeentewet is bepaald dat het hoofddoel van gemeentelijk cameratoezicht het handhaven van de openbare orde is. Er hangen vier mobiele camera’s bij het winkelcentrum in Stein sinds januari 2020, één vaste camera bij voetbalvereniging de Ster, één mobiele camera bij de parkeerplaats aan de Kinskystraat en één mobiele camera bij voetbalterrein IVS. In 2022 zullen eventuele werkpunten opgepakt gaan worden die voortvloeien uit de evaluatie cameratoezicht, die in 2021 aan de raad is aangeboden.