Samenkracht en burgerparticipatie
Wet inburgering
Vanaf 1 januari 2022 zal de nieuwe wet Inburgering ingaan. Gemeentes krijgen een grotere rol rondom de integratie en participatie van statushouders. Zo is de gemeente verantwoordelijk voor de inkoop van inburgeringscursussen en zullen er aan de hand van een Plan Inburgering en Participatie (PIP) doelen worden gesteld met de statushouder. Om de implementatie goed te laten verlopen worden de Zuid-Limburgse gemeentes ondersteund door Divosa. Het inkoopproces wordt ook op Zuid-Limburgse schaal aangepakt. Voor de overige nieuwe taken zoals PIP (Persoonlijke Integraties Plan), maatschappelijke begeleiding en Participatieverklaringstraject werken we samen met de gemeenten Sittard-Geleen en Beek.
Het Rijk stelt middelen beschikbaar voor de in- en uitvoering van de nieuwe wet. Dit doen ze via het gemeentefonds (€ 86.065) en via een specifieke uitkering. De middelen die via het gemeentefonds beschikbaar worden gesteld zijn bestemd voor de uitvoeringskosten en zijn toereikend.
De middelen die via een specifieke uitkering beschikbaar gesteld worden, zijn gebaseerd op aantal inburgeraars in een gemeente en bestemd voor de daadwerkelijke voorzieningen. De totale bekostiging is vooraf niet bekend en afhankelijk van het aantal inburgeraars dat jaarlijks vanaf 2022 in onze gemeente instroomt. De kosten voor de inburgeringsvoorzieningen hebben betrekking op: de kosten van de leerroutes, de Module Arbeid en Participatie (MAP), maatschappelijke begeleiding, het Participatieverklaringstraject (PVT) en de inzet van tolken.
De beschikbare rijksmiddelen zijn maximaal € 12.712 per asielmigrant en € 589 per gezinsmigrant.
Eigen Kracht
Op 22 juli 2021 heeft de raad besloten om voor de komende vier jaar (2022-2025) incidenteel voor 4 jaar € 40.000 per jaar beschikbaar te stellen voor burgerinitiatieven. Dit naar aanleiding van de evaluatie van de subsidieregeling in 2020 en de daarop ingediende motie. In 2025 wordt de eigen kracht regeling wederom geëvalueerd.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken
In navolging van de evaluatie DOPsgewijze aanpak (2017), gaan we in 2022 het gebiedsgericht werken verder uitrollen in de gemeente. Dit betekent dat de vraagstukken en initiatieven in wijken en dorpen meer in samenhang per gebied worden besproken en opgepakt.
We gaan de doorontwikkeling projectmatig organiseren en benutten de leerpunten die we hebben opgedaan en nog zullen opdoen in de wijk Nieuwdorp. In deze wijk experimenteren we met integraal gebiedsgericht samenwerken met meerdere partijen aan meerdere opgaven tegelijk, onder andere in het kader van de Omgevingswet.
WAP Nieuwdorp
Sinds 2019 werken we in de wijk Nieuwdorp aan het Wijkactieprogramma (WAP).
We focussen komende jaren op vier geprioriteerde opgaven: Bruisend Hart, Aanpak Woningvoorraad Kwadrant Zaam Wonen, Sociale kracht en contact en 360 graden Nieuwdorp.
Dit is vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst (SOK).
Vanaf 2022 worden komende jaren diverse voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om de kapitaalintensieve projecten Aanpak Woningvoorraad en Bruisend Hart te realiseren.
Hier hoort ook besluitvorming bij om het benodigde budget voor realisatie te reserveren.
Voor het faciliteren van het algemene WAP proces heeft het college in juli 2021 ingestemd met het beschikbaar stellen van een incidenteel werkbudget van € 20.000 per jaar voor komende vijf jaar. Het gaat om een cofinancieringsbudget waaraan andere kapitaalkrachtige samenwerkingspartijen - Zaam Wonen en Vivantes - ook bijdragen
Informele zorg
Met het Netwerk Informele Zorg Stein werken we aan oplossingen voor actuele onderwerpen op het gebied van ‘zorgen voor elkaar’. Voorbeelden hiervan zijn respijtzorg en samenwerking tussen formele en informele zorg. Dat doen we zoveel mogelijk binnen de bestaande budgetten binnen het Sociaal Domein.
Financiele gezondheid
In 2022 geven we verder invulling aan het uitvoeringsplan schuldhulpverlening 2021-2025. We richten ons daarbij onder meer op het afronden van de taakuitbreiding uit 2021 en de ondersteuning van jongeren met financiële problemen. We evalueren de pilot schuldhulpverlening aan ondernemers uit 2021 en gebruiken de aanbevelingen om deze dienstverlening structureel in te richten. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor het implementeren van saneringskredieten. Dat doen we zoveel mogelijk binnen de bestaande budgetten van armoedebeleid en schuldhulpverlening. De haalbaarheid daarvan wordt onder meer beïnvloed door maatschappelijke ontwikkelingen en de mogelijke gevolgen van de Coronacrisis.
Mantelzorgondersteuning
In 2022 is opnieuw minder budget beschikbaar voor mantelzorgondersteuning als gevolg van de beheersmaatregelen in het Sociaal Domein. In 2022 is € 92.000 beschikbaar ten opzichte van € 112.000 in 2021. Desondanks heeft het Steunpunt Mantelzorg Zuid aangegeven het niveau van dienstverlening in 2021 in stand te kunnen houden. Het betreft hier met name directe ondersteuning van mantelzorgers, individueel en groepsgewijs. Met als doel hun draagkracht te vergroten en de draaglast te verlichten.
Sociale inclusie
Voor elke gemeente is digitale dienstverlening en digitale toegankelijkheid nu de standaard. Want een digitale dienstverlening is niet voor iedereen meteen een toegankelijke dienstverlening. Bijvoorbeeld ouderen, mensen met een (tijdelijke) beperking en mensen met minder digitale vaardigheden lukt het niet altijd om gebruik te maken van websites en andere digitale kanalen. In 2022 zal hier een verdere verdieping op plaatsvinden en zal de gemeente verbonden partijen en samenwerkingspartners ook oproepen om meer in te zetten op digitale toegankelijkheid.
Collectief vervoer
Inwoners die gebruik maken van Omnibuzz vervoer betalen vanaf 2022 een hogere eigen bijdrage. Vanaf 01-01-2022 betalen inwoners in plaats van € 0,83 per zone een bijdrage van € 0,95 per zone. Deze tariefsverhoging is een beheersmaatregel die uitgevoerd is conform project 'Grip op het Sociaal Domein'.
Welzijnswerk
In het kader van het project 'Grip op het sociaal domein' zullen in 2022 opnieuw subsidieverlagingen op subsidiebudgetten plaatsvinden of blijft de verlaging gehandhaafd. Voor PIW betekent dit een subsidieverlaging van € 50.000 op hun huidige subsidiebedrag. Er worden afspraken met PIW gemaakt om met minder subsidie scherpere keuzes te maken op het gebied van de basis dienstverlening en veranderopgaven. Daarnaast zijn de gevolgen van de beheersmaatregelen zichtbaar waardoor monitoring belangrijk blijft. Een voorbeeld hiervan zijn de oplopende wachtlijsten bij stichting MEE Zuid-Limburg.